پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

انواع ساندویچ پانل

۳۸۳ بازديد

انواع ساندویچ پانل : ساندویچ پانل ها انواع مختلفی دارند. از نظر نوع استفاده ساندویچ پانل ها به دو دسته ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تقسیم می شوند. از نظر نوع جنس نیز ساندویچ پانلها به پلی یورتان، اکس پی اس، پلی استایرن و پشم سنگ تقسیم می شوند. از نظر کاربرد نیز به سردخانه ای، نسوز و معمولی تقسیم بندی می شوند.

 

اگر قصد دارید در خصوص ساندویچ پنل اطلاعات بیشتری کسب کنید حتما مقاله ساندویچ پنل چیست را مطالعه بفرمایید.

انواع ساندویچ پانل

انواع ساندویچ پانل از نظر نوع استفاده:

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری نوعی از ساندویچ پانل ها هستند که برای انجام پوشش دیواره های فضاهای مختلف استفاده می شوند. از جمله فضاهایی که از ساندویچ پانل دیواری استفاده می کنند می توان به سوله های صنعتی، سردخانه ها، ساختمان های پیش ساخته و کانکس ها اشاره نمود. معمولا ساندویچ پانل های دیواری دارای عرض مفید 1متر و 14 سانتیمتر و با ضخامت 2 تا 20 سانتیمتر وجود دارند.

ساندویچ پانل های دیواری از جنس پلی یورتان، اکس پی اس، پلی استایرن یا پشم سنگ ساخته می شوند.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی به منظور پوشش سقف انواع سوله ها و سازه های صنعتی و ساختمانی استفاده می گردد. اغلب موارد استفاده از ساندویچ پانل سقفی مربوط به تهیه و ساخت پوشش سقف سوله است.

پانل های سقفی دارای ضحامتی از 2 تا 20 سانتی متر می باشند که اکثرا با همان جنس های پانلهای دیواری ساخته می شوند. پانل های سقفی بسیار مقاوم در برابر باران و برف، سرما و گرما، رشد گیاهان و قارچهاست. معمولا عرض این پانلها به حدود 1 متر می رسد.

انواع ساندویچ پانل از نظر نوع جنس

ساندویچ پانل پلی یورتان:

در این ساندویچ پانل‌ها برای عایق بندی از فوم پلی یورتان استفاده می‌شود که در دو نوع تولید می‌گردد.

  1. نوع اول PIR نامیده می‌شود که از ترکیب پلی یول و ایزو سیا نورات تولید می‌شود.
  2. نوع دوم PUR نام دارد که از ترکیب پلی یول و ایزو سیانات تولید می‌گردد.

در هر دو روش برای تسریع در ترکیب، حضور کاتالیزور الزامی می باشد. برای تنظیم دانسیته فوم نیز از گاز B141 استفاده می‌شود.

تفاوت این دو نوع در ضد حریق بودن ساندویچ پانل PIR است. عایق حرارتی و برودتی، عایق صوت، مقاوم در برابر رطوبت و وزن سبک از مشخصات این نوع ساندویچ پانل می‌باشد.

ساندویچ پانل XPS:

در این نوع ساندویچ پانل عایق جدیدی به نام XPS استفاده شده که به دلیل تجزیه پذیر بودن و عدم وجود هرگونه آلاینده‌های محیط زیست به فوم سبز موسوم شده‌است.

این فوم مانند پلی یورتان از دانسیته ۲±۴۰ برخوردار است و چسبندگی آن به ورق ماننده پلی یورتان می‌باشد، در نتیجه تمام خواص فیزیکی و مزایای پلی یورتان را در خود حفظ کرده ولی آلاینده‌های قبلی ماننده گازهای B141 و R12 و R22 که از جمله گازهای CFC و مخرب لایه ازون هستند حذف شده، در هنگام تولید گازهای گلخانه‌ای تولید نمی‌شود و در زمان آتش‌سوزی گاز سیانور آزاد نمی‌شود.

این نمونه می‌تواند جایگزین مناسبی برای عایق‌های پلی یورتان باشد، نوع فوم‌های نسوز XPS نیز عملکرد بهتری نسبت به ساندویچ پانل PIR پلی یورتان داشته است.

ساندویچ پانل پلی استایرن:

برای عایق بندی این نوع ساندویچ پانل از فوم پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می‌گردد.

از لحاظ عایق حرارتی در درجه پایین‌تری از پلی یورتان قرار می‌گیرد، اما نسبت به آن سبک‌تر است و قیمت مناسب تری هم دارد ولی به دلیل دانسیته پایینتر عایق بهتری برای صوت می باشد.

ساندویچ پانل پشم سنگ:

عایق این نوع پانل‌ها الیاف پشم سنگ است که ضد حریق بودن مهمترین ویژگی این نوع ساندویچ پانل است.

لازم به توضیح است که درجه ضد حریق بودن این نوع، از ساندویچ پانل پلی یورتان PIR هم بالاتر می‌باشد.

انواع ساندویچ پانل از نظر کاربرد استفاده

ساندویچ پانل سردخانه

در پانل های سردخانه ای از ترکیب پلی یورتان و فوم XPS استفاده می شود. اگر پانل قرار باشد در کوره استفاده شود از پشم سنگ نیز در این ترکیب استفاده می شود. در نتیجه محصولی که بیرون می آید در مقابل سرما و گرما بسیار مقاوم است و این نوع پانلها به ساندویچ پانل سردخانه ای معروف هستند.

پانل های سردخان های از ضخامت بیشتری نسب به پانل های معمولی برخوردارند  و اغلب ضخامتی بین 8 تا 20 سانتیمتر را دارند. ساندویچ های سردخانه ای عایقی کاملا سخت و شکننده دارند که با توجه به دو عایق رویی آنها مقاومت بسیار زیادی در برابر سرما و گرما بدست خواهند آورد.

ساندویچ پانل نسوز

ساندویچ پانل نسوز یکی از انواع پانلهاست که در برابر گرمای زیاد مقاومت بالایی دارد. البته این ساندویچ ها در برابر آتش اشتغال زا نیستند اما دچار خرابی خواهند شد. ساندویچ هایی که در برابر آتش مقاومت می کنند پانلهای ضد حریق نام دارند و کاربرد آنها در کوره ها و صنایع مربوط به ذوب آهن است.

همانطور که در بالا هم گفته شد این ساندویچ پنلها با ترکیبی از پشم سنگ ساخته می شوند.

پس پانلهای نسوز فقط در برابر حرارت مقاوم هستند اما پانلهای ضد حریق در برابر آتش هم مقاومت بالایی دارند.

 

ساندویچ پانل معمولی

ساندویچ پانل های معمولی اغلب در ساخت دیگر موارد ذکر شده ماننده سوله های صنعتی و کارگاهی و انبارها و رستوران ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

شما بسته به اینکه چه کاربردی از ساندویچ پانلها انتظار دارید می توانید از انواع ساندویچ پانل که در بالا نام برده شد انتخاب کنید. کارخانه ساخت اسکلت فلزی و ساخت پل عابر بادیز با رعایت کلیه استانداردها می تواند شما را برای انتخاب پوشش مناسب در زمینه ساخت سوله و دیگر انواع سازه ها یاری رساند.

منبع:انواع ساندویچ پانل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.